des ochtends #projectblogboek

22-3 ontbijt

 

 

Vijf foto’s van mijn ontbijt, here goes :

Foto 1. Deze foto werd niet in scène gezet. Ik kreeg dit eitje zo doorgeschoven van de zoon, vorige week. Ik nam een zwart-wit foto omdat ik hem wilde gebruiken voor de black & white challenge, en dat vind ik nu wel jammer, in kleur was het smakelijker geweest. Wij eten al eens geregeld een eitje bij het ontbijt, met in reepjes gesneden brood en wat zout.  #guiltypleasures

Op foto 2, die ik niet nam, staat een kommetje magere yoghurt met granola. Zodra die twee ingredienten gemengd zijn, ziet dat er niet meer uit, zelfs niet in de mooiste kommetjes (Pure by Pascale Naessens) #verjaardagscadeau

Foto 3, van nog zo’n kommetje magere yoghurt met granola, nam ik ook niet. Ik ben zonder enige twijfel een avondmens, een nachtraaf zelfs. ’s Ochtends ben ik al blij dat ik mezelf bij mekaar geraapt krijg, foto’s nemen van mijn ontbijt is een brug te ver.

Op foto 4, die ik ook niet nam, staat een boterham met abrikozenconfituur, want de granola was op. Zo’n boterham ziet er net zo uit als bij u.

Op foto 5, de laatste foto die ik niet nam, staat opnieuw een boterham want de granola was nog steeds op. Tussen deze boterham zit hagelslag (Callebaut puur, de enige echte), want het was zo’n ochtend.

Kan ik het goed maken van die foto’s, met mijn granola recept?granola

  • 200g havervlokken
  • het sap van 1 appelsien
  • een handvol pompoenpitten, pijnboompitten en/of gehakte noten.
  • 2 eetlepels hazelnootolie (in kleine flesjes te krijgen bij Delhaize)
  • 3 eetlepels vloeibare honing
  • een handvol rozijnen, gedroogde cranberries of fijngehakte gedroogde abrikozen

Doe de havervlokken in een kom samen met de noten of pitten, en roer er het appelsiensap door. Roer er vervolgens de notenolie onder, en als laatste de honing. Meer honing geeft grotere krokante brokken, met minder of geen honing blijft de haver meer gewoon euh, haverachtig. Spreid het mengsel zo dun mogelijk uit op een vel bakpapier (op een bakplaat), en zet ongeveer een half uur in de voorverwarmde oven op 150°. Laat afkoelen op het papier. Meng er dan de rozijnen, cranberries of abrikozenstukjes onder en bewaar in een luchtdichte doos. Eén tip: koop geen noten-pitten-rozijnen mengeling, want dan ben je een uur zoet met het uitsorteren van de rozijnen. Die verbranden namelijk in de oven en dat geeft een vieze vieze smaak. Been there, done that.

Zeg je gedacht hierover!

