pasta basta #3 farfalle met prei, ei en salie

Een sombere regendag in Italië, de zoveelste op een rij afgelopen zomer, en dan dit boek vinden! Vierhonderd lekkere, eenvoudige pastagerechten zoals ik ze graag heb, met meestal een beperkt aantal ingredienten. Tomaten en andere groenten, regionale kazen, verschillende soorten spek, schaaldieren,…

pasta tradizioni regionali -sapori d'Italia

En vol warme tekeningetjes die mij doen dromen van een grootmoeder met een voorschoot die mij een dampend bord voorschotelt.

pasta tradizioni regionali -sapori d'ItaliaTerug thuis sprak ik hardop het voornemen uit om elke week een recept uit dit boek te proberen. Mijn kinderen roloogden want liever hebben ze elke week hun favoriete gerecht, en experimenten kunnen al eens mislukken weten ze. Tot hiertoe maakte ik nog maar één recept dat bij hen niet in de smaak viel, en dat was de pasta met venkel en sardientjes – ik steek de schuld op het zilveren vel van de verse sardientjes. Ik maakte verder ook nog spaghetti met gebakken aubergine, penne met een saus van vleesribben, en farfalle (strikjes) met prei en ei. Dit wordt een blijvertje denk ik, snel klaar, simpel, lekker.

voor 4 personen

  • 400g farfalle
  • 1 prei
  • 3 grote eieren
  • 3 blaadjes salie
  • 1 teentje look
  • 4 eetlepels olijfolie, zout, zwarte peper
  • Vers geraspte parmezaan
.
farfalle prei ei salie

Snij het wit van de prei in fijne ringetjes. Pel het lookteentje en duw er even op met de platte kant van een mes. Stoof de prei samen met de look enkele minuten zachtjes aan in de olijfolie. Voeg een half glas warm water toe, de salieblaadjes en een snufje zout. Laat ongeveer 10 minuten stoven, tot de prei zacht is. Zorg dat het water verdampt is, haal de look eruit en gooi weg.
Terwijl de pasta kookt klop je de eieren op. Roer de eieren onder de prei. Voeg versgemalen zwarte peper toe. Giet de pasta af en voeg deze snel bij het prei-ei mengsel. Goed door mekaar roeren en onmiddellijk serveren met de gemalen kaas.

3 thoughts on “pasta basta #3 farfalle met prei, ei en salie

  1. Pingback: pasta basta #4 spaghetti met ricotta en walnoten | Mafaldine

  2. Pingback: pasta basta #6 conchiglioni alla sorrentina | Mafaldine

Zeg je gedacht hierover!

