verwondering van de week #8

Van mensen die over spiritualiteit praten en daar heel serieus over zijn, word ik altijd een beetje giechelig. Mijn methodes om tot rust te komen zijn heel down-to-earth. De kamer opruimen  –  ik prop desnoods alles in de kast en doe dan alsof ik dat niet weet. Een tas lekkere thee maken. Alle spulletjes klaarleggen om de “me-time” zinvol op te vullen (een koekje voor bij de thee, een tijdschrift, een breiwerk – er liggen nog genoeg half-afgewerkte maaksels), en vervolgens zolang content zijn over het moment dat voor me ligt, dat het om is voor ik eigenlijk iets gedaan heb.

Leh, India

Leh, India (eigen foto)

Ooit zag ik in de Himalaya deze Indiase monniken vol toewijding een mandala bijeen sprokkelen van gekleurd krijt dat tot poeder werd geschraapt. Knettergek zou ik worden van zo’n gepruts! Van het kijken alleen al was ik geneigd de boel omver te kieperen. Mandala’s tekenen of kleuren vind ik wel rustgevend. De dochter kreeg ooit zo’n mandala-tekensetje cadeau: een kader met verwisselbare schijfjes die je telkens een stukje verder draait. Ze vond de mandala’s die ik ermee bedacht geweldig.

Ik liep gisteren door de Standaard Boekhandel op zoek naar het Blogboek van Kelly Deriemaeker (beter bekend als Lilith van Tales from the Crib, één van de eerste nederlandstalige blogs die ik ooit begon te volgen). Het blogboek lag er nog niet, trouwens, maar op de tafel met kleurboeken sprong een dun boekje me in het oog: “mandala’s kleuren voor kinderen”. Zover is het dus al gekomen, dat kleurboeken die niet voor volwassenen bedoeld zijn het specifieke opschrift “voor kinderen” meekrijgen!

Zeg je gedacht hierover!

