l’embarras du choix

Soms zou ik willen dat ik een vissersvrouw was op de Faroereilanden. Of misschien beter een boerin in Peru want ik ben niet dol op ongefileerde vis. Waar het mij om te doen zou zijn is een eenvoudiger leven, met minder keuzes. Keuze hebben is een luxe, en gebrek aan keuze betekent meestal armoede, maar de overdaad aan keuze tegenwoordig vind ik zo ontmoedigend. Het is nooit genoeg, nooit meer gewoon goed. Nog maar nauwelijks bekomen van een goed doordachte aankoop lonkt er alweer een nieuwer model; mooier, handiger, met meer functies, duurder of net spotgoedkoop helemaal uit China.

Ik liep de stad in en scoorde ‘een soldeke’. Helemaal tevreden liep ik de winkel uit. Een etalage verder zag ik alweer wat anders, eigenlijk wel mooier dan het vorige. Tegen de tijd dat ik bij mijn auto arriveerde was ik nog zeker vijf betaalbare outfits tegengekomen die ik evengoed had willen hebben, en twijfelde ik aan mijn aankoop.
Op zoek naar iets specifieks (sla me dood, ik weet niet meer wat, hoe belangrijk kan het geweest zijn) belandde ik bij een aantal winkels vol hebbedingen voor het interieur. Opnieuw: decisions, decisions, decisions! Moest ik vandaag een volledig nieuw interieur inrichten, ik zou het echt niet weten. Landelijk, trendy met steigerhout of strak design in hoogglans en leer? Een sober servies met modern glaswerk of mooi handgemaakt keramiek in natuurtinten of lief bloemetjesporselein met een bijpassende cupcake-etagière?
De laatste halte was een elektrozaak waar ik een kabeltje moest kopen. Makkelijk zat: het juiste type nemen, betalen en weg. Dacht ik. Bestaan die kabeltjes ook al in verschillende kleuren! Aan de kassa staarden de gsm hoesjes mij aan. Van de misschien wel vijftig modellen waren er toch zeker vijf die ik echt mooi vond. Ik keek naar mijn gsm in zijn oude jasje en stopte hem maar vlug terug in mijn tas.

Mottig word ik er soms van.

One thought on “l’embarras du choix

  1. Pingback: de zeven hoofdzonden: hebzucht | Mafaldine

Zeg je gedacht hierover!

