[review] missing mom

Missing MomMissing Mom by Joyce Carol Oates
My rating: 4 of 5 stars

In mijn notebook stond ergens onder het kopje Te Lezen de naam Joyce Carol Oates. Lukraak koos ik een titel en besloot het origineel te lezen, ‘Missing Mom’.
Nikki is een jonge vrouw die beseft dat ze haar moeder teleurstelt met haar excentrieke uiterlijk en vrijgevochten levensstijl, en met veel moeite de jaarlijkse familiefeestjes vol kleurrijke personages uitzit. Tot haar moeder onverwacht overlijdt.
Tijdens het leegmaken van haar moeders huis komen de herinneringen naar boven, en sommige herinneringen krijgen een andere kleur door kleine ontdekkingen of door dingen die de vrienden van haar moeder haar toevertrouwen.
Een boek over de veranderende relatie van een meisje tot haar moeder, over de relatie tussen zussen. Ik schreef bijna ook ‘over rouw’ maar dat klinkt zo somber en dat is dit boek ondanks het onderwerp niet. Ik vond het een warm boek met veel gevoel geschreven. Achteraf las ik dat Oates het schreef in de nasleep van het overlijden van haar moeder, en dat verbaast met niets. Wat me wel verbaasde is (ook achteraf) te ontdekken dat Oates bijna 70 was toen ze dit boek schreef. Vanbinnen nog steeds een meisje, ongetwijfeld.
Ik ga zeker nog meer van haar lezen.

Zeg je gedacht hierover!

