antiek

Tijdens een wandeling over de antiekmarkt van Tongeren kwam ik hier en daar herinneringen tegen uit mijn prille kindertijd. Voorwerpen die toen ook al wel oud waren zijn nu dus antiek.

Toch wel confronterend: terwijl mijn kinderen al geen connectie meer hebben met de spullen uit de 60’s tentoonstelling, had ik nog een grootmoeder die een echte pompsteen had in de keuken – een stenen wasbak met daarboven een handpomp! En een wc buiten op de koer, compleet met hartje in de deur. Waardoor zij heel haar leven ‘naar de koer’ bleef gaan, ook later in het rusthuis toen de wc gewoon in de badkamer bij haar kamer stond.

Ik probeer me voor te stellen welke dingen bij mijn kinderen later zo’n “oh kijk dat hadden wij ook!” reactie zullen uitlokken… de WII? Een Expedit boekenkast allicht, of die gekleurde plastic kinderstoeltjes van IKEA. Of zo’n automaat vol Pokemon-ballen. Zouden de loom-bandjes de tijd overleven, net zoals deze oude blokkendoos waarmee ik nog speelde bij mijn tante? De bruingeglazuurde puddingvorm-vis nam ik mee naar huis voor twee euro en daarmee was mijn dag goed. Op naar een volgende generatie puddingvissen (..de spanning bij het omdraaien, ik kan niet wachten..)

3 thoughts on “antiek

  1. Puddingvis! Wat een geweldige titel voor een kinderboek! Mag ik hem gebruiken? ; ) Volgens mij zullen de volgende generaties even genoeg hebben van de cleane Ikeastijl die nu elk nieuw huis siert. Maar voor even, want alles komt altijd terug…

    Like

  2. Pingback: de puddingvis | Mafaldine

Zeg je gedacht hierover!

