[review] een goede raad

Een goede raadEen goede raad by J.K. Rowling
My rating: 4 of 5 stars

Verkeerde verwachtingen! Niet bij mij, maar bij 25% van de lezers van dit boek, die tegen beter weten in een Harry Potter voor volwassenen verwacht gehoopt hadden. De meesten van hen geraakten niet door het eerste hoofdstuk en uitten hun teleurstelling door een lage waardering te geven op Goodreads. Zonder hen scoort dit boek een stuk hoger, en terecht.

Met de titel “een goede raad” wordt geen advies bedoeld, maar wel de gemeenteraad van een landelijke engelse gemeente, Pagford, waarin door een onverwacht overlijden een plaats vrijkomt – the Casual Vacancy is de originele titel. Deze plaats is van cruciaal belang in de strijd tussen de voor- en tegenstanders van de afkick-kliniek in de sociale wijk van Pagford. Deze wijk en haar deels allochtone, deels marginale bewoners zijn een doorn in het oog van de kleinburgerlijke gemeenschap.
Rowling voert personages op uit alle klassen, elk met hun eigen intriges, verlangens en belangen. Sommigen onder hen doen een gooi naar de vrijgekomen plaats uit eigenbelang, anderen uit plichtsbesef, al dan niet met de steun van hun echtgenotes. Ze zijn zich echter geen van allen bewust van wat er zich afspeelt onder hun puberende kinderen, meteen goed voor een tweede laag in het boek.
Ook zonder moord of tovenarij wordt er een flinke dosis spanning opgebouwd, tot op het einde waar beide lagen samenkomen.

Het boek had mij in zijn greep en ik las het (net zoals de Harry Potters vroeger..) in één ruk uit. Op enkele dagen tijd dan wel, want het is een kloefer van 540 pagina’s.
Waarom 4 en geen 5 sterren: hier en daar vond ik de details te veel uitgewerkt en de marginale personages iets te karikaturaal. De vertaling van het dialect van deze laatsten vond ik trouwens ook niet al te best.

Maar al met al een dikke (pun intended!) aanrader.

Zeg je gedacht hierover!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.