geen manieren

Er stond een kok tegenover de vistoog in de supermarkt. Een echte, dat zag je zo, aan zijn postuur en zijn wit schort. Hij schepte voorzichtig zijn ‘Skrei in botersaus met kappertjes’ in aluminium kuipjes en glunderde omdat ik zei dat ik het lekker vond. Er stopte nog een koppel.  ‘Ah mijn vaste klanten zie!’, riep hij joviaal. De vrouw proefde één schepje, trok haar geëpileerde wenkbrauwen op, zei luidop ‘Niet lekker’ en keilde het volle kuipje in de vuilbak. De glimlach op het gezicht van de kok smolt sneller dan de boter in zijn pan. Koks hebben het ook niet onder de markt.

Ik nam het recept mee en kocht een halve kilo skrei. Thuis vond niemand het lekker, met die kappertjes, en ik zelf eigenlijk ook niet meer. In stilte dacht ik aan de geëpileerde dame die nu waarschijnlijk van een lekker stuk gegrilde zalm met bearnaise aan ’t genieten was. Goede manier zijn ook niet altijd alles!

One thought on “geen manieren

Zeg je gedacht hierover!

