11.11.11 en de hete plaat

‘Màm, er is iemand aan de deur!’ Onze deurbel laat het al eens afweten, onze kinderen gelukkig zelden.

111111-2013

Voor de deur staan drie jongens, met zelf- want scheefgeknipte papiertjes van 11.11.11 aan een draadje rond hun nek. ‘Wij zijn van 11.11.11.’  Meer komt er niet uit. Het ziet er zo primitief uit dat ik me heel even afvraag of het echt is, van 11.11.11. Maar één van hen heeft zo een oprecht sproetengezichtje en ik kan me moeilijk  iets anders voorstellen. ‘En voor welk goed doel is de inzameling dit jaar’ vraag ik, terwijl ik mijn geld in de beplakte schoendoos stop. ‘Euh, 11.11.11’, probeert degene die de doos vasthoudt. De tweede krijgt een ingeving. ‘Wacht!’ en hij begint het kaartje rond zijn nek af te lezen, ‘vecht-mee-te-gen-on-recht’. De derde, die met de sproetjes, weet iets meer: ‘voor mensen in andere landen die honger hebben enzo’. Hij denkt er ook nog aan om dankjewel te zeggen, terwijl ze de oprit aflopen.

Mooi, jong engagement. Voor hen is het gewoon een avontuur waarschijnlijk, zo herinner ik me mijn eerste deur-aan-deur verkoop toch. Zelf krijg ik hoe langer hoe meer het gevoel dat al dat goedbedoelde engagement van zovele mensen een druppel is op een hete plaat, en dat de hele boel binnenkort ineenstuikt. Ik schrik van mijn eigen negativisme. Het heeft ongetwijfeld te maken met de crisis en de aanhoudende negatieve berichtgeving, met de globalisering en de almaar minder op mensenmaat afgestemde economie. En dat dit allemaal geen ver van mijn bed show meer is, maar heel concreet aan mijn eigen kantoordeur staat te kloppen. Ben ik 0,8 van de 205,5? Of heb ik ‘geluk’ en is het collega x, of y, of allebei?  Ik denk aan de ondenkbare miserie op de Filipijnen na de doortocht van tyfoon Haiyan en relativeer. Vrolijker word ik er niet van. Hoezeer de zon ook haar best heeft gedaan dit weekend, de hoekjes in mijn hoofd blijven donker.

Zeg je gedacht hierover!

