verwondering van de week #1

Stromae aux NRJ Music Awards Polski...

Zowat alle blogs die ik volg doen aan terugkerende rubrieken. Mirror mondays, overal schoonheid, 52 broertjes, linklovende lilith,..  Het leek me ook wel wat, zo’n rubriek. Een kleine houvast terwijl ik door blogland zwalp, zoals de genummerde puntjes die je kan verbinden tot een tekening van een dino of een poes met strik.

Vandaag kreeg ik plots de inspiratie voor zo’n wederkerigheid : de verwondering van de week. Misschien moet ik nog maar eens nadenken over de titel, wekelijks is misschien wat hoog gegrepen. Maar heel regelmatig overvalt me toch een gevoel van verwondering, van ‘dat ik dat nooit eerder heb gezien’, of ‘allez dat ik dat nu niet wist!’

Voor deze week gaat de eer naar Stromae. Dat is dus Verlan voor Maestro! Verlan is een manier van spreken die populair is onder de franstalige jeugd. Je verwisselt enkele lettergrepen van plaats tot er een nieuw woord ontstaat. Laisser tomber wordt bijvoorbeeld laisser béton. En maestro wordt stromae. Dat ik dat er niet eerder in zag, nu ik het weet lees ik bijna vanzelf maestro. Geen trompe l’oeil maar een trompe l’oreille of zoiets. (Wikipedia zegt dat dat ook bestaat, een trompe l’oreille, en ’t is iets helemaal anders dan wat ik bedoel maar soit)

En ik moest voordien altijd aan een vulkaan denken.

Zeg je gedacht hierover!

