[review] de 100-jarige die uit het raam klom en verdween

De 100-jarige man die uit het raam klom en verdweenDe 100-jarige man die uit het raam klom en verdween by Jonas Jonasson
My rating: 4 of 5 stars

Dit boek vertelt het verhaal van Allan Karlsson, die geen zin heeft in het feestje voor zijn honderdste verjaardag en op geruite pantoffels uit het raam van het bejaardentehuis stapt. Wanneer hij in het station een koffer meeneemt, waarin niet het verhoopte paar schoenen maar wel een hoop geld blijkt te zitten, ontvouwt zich al snel een reeks doldwaze avonturen zoals in een klassieke schelmenroman. Allan verzamelt de gekste figuren rond zich (tot en met een ontsnapte circusolifant) en de slachtoffers stapelen zich op.
Tegelijk wordt het levensverhaal van de man verteld, die op Forrest Gump-achtige wijze een rol blijkt te hebben gespeeld bij de mijlpalen in de geschiedenis van de afgelopen honderd jaar, en van de ene al dan niet toevallige ontmoeting met de groten der aarde (Stalin, Nixon, Mao, Kim Jong Il,..) in de andere rolde. Om na alle omzwervingen, successen en mislukkingen terecht te komen in een bejaardentehuis in zijn geboorteland.
Schitterend in mekaar gestoken. Naar het einde van het boek worden de fratsen uit het heden verweven met de verhalen uit zijn verleden, wanneer hij de inspecteur die hem weet te klissen in de war probeert te brengen – als lezer moet je hier je hoofd bijhouden. Dat is voor mij meteen ook het enige minpuntje van dit boek, je kan niet even onaandachtig verder lezen want dan mis je meteen de link tussen Allan en het volgende wereldconflict.

Geen diepgaande karakteranalyses of pakkende levensbeschouwingen, maar gewoon een geweldig knap in mekaar gestoken boek.

Zeg je gedacht hierover!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.