het MAS

Er stond een dagje Antwerpen op het programma met bezoek aan het MAS en rondleiding over het Eilandje. Al met al een bevreemdende ervaring op zo’n grijze dag.

De architectuur van het MAS is prachtig. Ontzettend jammer dat er nergens bankjes in de hallen staan, ik zou er uren kunnen doorbrengen om bij wisselende weersomstandigheden en op verschillende tijdstippen van de dag van het zicht te genieten.

IMG_1757

De vitrines rond de centrale roltrappen zijn toegewezen aan de antwerpse (sport)verenigingen. Het lijkt daar wel een shoppingcentrum, alsof je op de roltrap van de United Brands sportwinkel staat. Wanneer je dan de zware deuren naar het hart van het gebouw neemt ben je totaal niet voorbereid op wat je te zien gaat krijgen. Het help ook niet dat de collecties van 5 verschillende musea dooreengeklutst zijn, waarbij men naar een rode draad heeft gezocht dwars over de collecties heen. Het eerste “euh?” moment was er al in het kijkdepot op de eerste verdieping, waar alle niet tentoongestelde objecten zijn, euh.., tentoongesteld.

IMG_1799
IMG_1806

Over het eilandje, de nieuwe trendy place-to-be, had ik al vaker gehoord. Het zal er tof worden, binnen een paar jaar. Nu onthield ik vooral “bouwwerf” en gebrek aan ruimtelijke planning.

IMG_1813

Behalve de schitterend gerenoveerde pakhuizen (die ongetwijfeld dure lofts herbergen) staan er inmiddels al enkele woontorens. Deze flatgebouwen werden opgetrokken om ook jonge en financieel minder begoede gezinnen naar het eilandje te lokken. Ze zijn doelbewust ontworpen om er verloederd uit te zien. Ze zijn twee jaar oud.

IMG_1817

2 thoughts on “het MAS

  1. Nog altijd niet geweest! Bedankt voor de foto’s en de commentaar; nu kan ik me toch al een iets beter beeld vormen van het MAS. Naar het schijnt zou het Eiland meer en meer een trendy place to be worden, waar in de toekomst nog veel culturele activiteiten zullen plaats vinden. Hoog tijd dus dat ik me daar ook eens laat zien,( trendy en hip als ik ben, WOEHAHAHAHA!!) ; ))
    Misschien eens een tripje met de schrijfgroep plannen? Lijkt me wel wat om inspiratie op te doen.

    Like

Zeg je gedacht hierover!

