dat zal ’t zijn mevrouw?

Achter één van de kassa’s van mijn favoriete supermarkt, toevallig die van de rij die ik heb uitgekozen, staat iemand nieuw. Tenminste, ik zag hem nog niet eerder. Hij is wat ouder dan de gemiddelde kassier, heeft een vriendelijk gezicht en de stofjas lijkt hem op het lijf geschreven. Ik zie hem bezig met de vorige klant, en plots zie ik hem achter de toonbank van zijn eigen winkel staan, een slagerij misschien, of een kruidenierszaak.

Wanneer ik aan de beurt ben maakt hij graag een babbeltje. Hij wijst me erop dat ik de grote grijze vuilzakken heb genomen, niet de kleine. Ik zeg dat ik het weet, maar dat ik de grote goed kan gebruiken. Hij knikt meelevend, hij heeft ook altijd veel afval. De kleine zakken zijn meer voor op een appartement, of voor alleenstaanden, zegt hij. Iets in de manier waarop hij het zegt doet me vermoeden dat hij alleenstaand is, nog niet zo lang misschien.

Wanneer hij de volledige inhoud van de kar gescand heeft, vraagt hij ‘dat zal ’t zijn mevrouw?’ Ik kijk verrast op, hij kijkt gegeneerd.

Hij vraagt hoeveel kinderen ik heb, bij de cornflakes hoort een mooie speelgoeddoos. Eén doos per drie pakken cornflakes. Ik kocht twee pakken en krijg twee speelgoeddozen, ‘dan maken ze geen ruzie’.

Hij hoort achter zijn eigen kassa, deze goede mens.

2 thoughts on “dat zal ’t zijn mevrouw?

Zeg je gedacht hierover!

