immer wieder

Een decennium of wat geleden boekten we een niet al te dure skivakantie naar Italië. In het dorpje waarvan ik de naam vergeten ben, was geen fluit te beleven.
We maakten een avondwandeling door de dik besneeuwde, verlaten straten. Vlakbij de kerk ontdekten we dan toch een cafeetje. Op onze sneeuwlaarzen stommelden we naar binnen. Achterin de gelagzaal zat de pater familias tv te kijken. In zijn gemakkelijke stoel, geruite pantoffels aan de voeten, een Italiaanse show op televisie. Voorin was de mamma, voorzien van schort en sjaal om het hoofd, met emmer en dweil in de weer op de wit-betegelde vloer. Geen klant in de zaak. We wilden rechtsomkeert maken maar werden daarbij geconfronteerd met ons eigen modderspoor, op die pasgedweilde vloer. Na een korte tweestrijd beslisten we om daar dan toch maar iets te drinken, zodat het vrouwtje tenminste nog iets kon verdienen aan die onnozele toeristen die zo laat op de avond haar schone vloer kwamen bevuilen.
Toen ze de thee bracht verontschuldigde ik me in mijn beste Duits voor onze hinder.
Ze zuchtte en haalde haar schouders op. “Ach, immer wieder muss ich das sauber machen. Immer wieder mache ich das sauber.”  Ze schudde moedeloos haar hoofd, zei nog een keer “immer wieder”, en slofte terug naar haar toog. Ik denk vaak aan haar.

‘Immer wieder’ werd hier een standaarduitdrukking. Ik dacht er vanmorgen nog aan terwijl ik de ontbijttafel afruimde, die iedereen spoorslags verlaten had om het maximum uit deze vakantiedag te gaan halen. Immer wieder.

2 thoughts on “immer wieder

  1. Niemand ontsnapt blijkbaar aan de monotone routine van iedere dag. Anderzijds is het natuurlijk net die sleur die korte uitstapjes, reizen, verrassingen, onverwachte, fijne gesprekken … zo heerlijk maakt! Yin en yang, weet je wel. Nu nog leren om een perfect evenwicht tussen wit en zwart te vinden! ; )

    Like

Zeg je gedacht hierover!

