[review] Veertig moeders

Veertig moeders: Geboren in een harem in NigeriaVeertig moeders: Geboren in een harem in Nigeria by Choga Regina Egbeme
My rating: 4 of 5 stars

Ik las dit als e-book op mijn iphone, in vele korte stukjes, tijdens het wachten bij de tandarts of de frituur.
Wanneer het hoofdpersonage in een lange flashback vertelt over haar kindertijd in een harem en op een boerderij, moest ik aan ‘het kleine huis op de prairie’ denken. De tweede helft van het boek wordt grimmiger, en die las ik wel in één ruk uit, op dat kleine schermpje.
Wat me opviel aan het verhaal is de eerder onderkoelde manier van vertellen. De moord op haar lievelingsbroer bijvoorbeeld wordt in enkele regeltjes afgehandeld, sterk en niet te melodramatisch.
Een boek als dit lees je om de inhoud. Qua taalgebruik doet het eerder aan een opstel denken, maar eens ik in het verhaal zat stoorde dat niet meer. De kleine Choga is zo’n personage dat me in elk geval nog een tijdje zal bijblijven.

Zeg je gedacht hierover!

