kinderen en Facebook

facebook De helft van de klasgenootjes van mijn kinderen zit op Facebook. Ze zitten in het vierde leerjaar, dat zijn kinderen van negen of tien jaar. Wanneer Facebook mij een lijstje personen laat zien waar ik misschien vriendjes mee wil worden, dan zit daar het bijna voltallige voetbalploegje van mijn zoon bij (we zijn immers allemaal bevriend met de trainer, op Facebook dan toch.) Zij zijn negen, tien of elf.

Enkele van hen hebben mij toegevoegd als vriend. Ik heb de vriendschappen aanvaard, natuurlijk. Tegen de tijd dat ze echt iets te delen hebben zullen ze me wel defrienden, vermoed ik. Ik zet zelf geen grote geheimen of controversiële stellingen op Facebook, maar toch maakte ik een vriendenlijst ‘kinderen’, om te gebruiken in ‘vrienden behalve kinderen’. Het zijn tenslotte vrienden van mijn kinderen, en ik zou niet willen dat die door een ondoordachte opmerking van mij scheef bekeken of gepest worden.

Het tijdschrift Klasse berichtte twee jaar geleden al dat 37% van de kinderen tussen 9 en 12 op een sociale netwerksite zit, voornamelijk Facebook, en dus de minimumleeftijd van 13 jaar aan hun laars lapt.
Een recenter internationaal onderzoek, waarnaar ik de link niet dadelijk terugvind, gaf aan de 87% van de ouders het aanvaardbaar vindt om hun kinderen te helpen met het aanmaken van een online profiel, waarbij ze dan moeten liegen over de geboortedatum.

Iets over veranderende tijden?

Ik begin er zelf namelijk ook anders tegenaan te kijken. Als ik zie wat die kinderen nu via Facebook delen (spelletjes en flauwe zever, vooral), dan is dat vrij onschuldig allemaal. Is het misschien niet beter als ze er nu mee leren omgaan, en niet pas op die kwetsbare puberleeftijd van 13 wanneer de hormonen beginnen werken, en ze de grens tussen stoer doen en naief zijn nog moeten ontdekken? Voorlopig houden we hier de boot nog af – al is het maar omdat het niet mag, van Facebook. Maar ik weet nu al dat het geen 4 jaar meer gaat duren. Voor kinderen die op het einde van een kalenderjaar geboren zijn duurt het immers nog een jaar langer dan voor de klasgenootjes van januari. Ik herinner me hoe frustrerend dat was, die fuif waar de hele klas naartoe mocht behalve ik, wegens nog geen 16 in september..

2 thoughts on “kinderen en Facebook

  1. Mijn man heeft zich enkele jaren geleden ook eens vriend gemaakt van zijn beste vriend… toen hij zag hoever dat dit kan gaan (privacy) wilde hij er snel terug vanaf … Snel ? Ja dat dacht je maar, dat nam heel wat tijd in beslag … en binnen de 2 dagen werd hij ineens bestookt met vriendschapsverzoeken van mensen die hij al jaren niet meer gehoord of gezien had of die hij helemaal niet kende.
    Enfin, hij vond het maar niks.
    Onze 13 jarige zoon heeft er nog met geen woord over gerept alhoewel de meeste van zijn vrienden uiteraard wel op facebook zitten … Van zodra je van mij een vriendschapsverzoek ontvangt , weet je ineens hoe laat het is .

    Like

Zeg je gedacht hierover!

