Suske en Wiske fast forward

Suske en Wiske waren kinderen in mijn kindertijd. Ik werd intussen volwassen, zij werden tieners. Niet eerlijk.
“Wiske is vermist”, zag ik op een affiche vorige week, en ik was meteen benieuwd. Amoras is nieuwe stripreeks, een nevenreeks van Suske en Wiske met dezelfde hoofdpersonages, van tekenaar Charel Cambré en scenarioschrijver Marc Legendre. Een Suske en Wiske voor een volwassen publiek.

Vroeger was een nieuwe Sus-en-Wis altijd een beetje feest. Met de jaren vond ik de scenario’s magerder en magerder worden, maar ik heb nog altijd veel sympathie voor de personages. En die vind ik geweldig goed neergezet in Amoras. Cambré heeft er mensen van vlees en bloed van gemaakt. Barabas iets normaler en Lambik en Jerom iets marginaler dan verwacht, maar precies dat vind ik er goed aan: dat het dus anders is dan verwacht.
O ja, en ze zijn ook helemaal bij de tijd, in Amoras: de teletijdmachine van professor Barabas werd door de slechterikken gecopieerd met een 3d printer (zie gisteren)!

Zeg je gedacht hierover!

