bonjour tristesse

‘Alles goed?’ vroeg ik, meer uit gewoonte dan echt.
‘Niet zo’, zei ze, en ze keek me recht aan.  ‘We hebben dit weekend mijn schoonbroer begraven.’
Ik zei ‘oei’, want ik kon niet zo gauw iets beter bedenken. Of hij een gezin achterliet, vroeg ik.
‘Nog eentje. Zijn oudste heeft zich een paar jaar geleden voor de trein gegooid.’
Een diepe zucht. ‘En vorige maand hebben we ook al mijn zus verloren, ook aan kanker.’
Een nog diepere zucht.
‘Het wordt wel wat veel soms. Ik heb ook nog een broer verloren, ook zelfmoord.’

Zoveel miserie, in één familie. Ik schaamde me dat ik dacht ‘had ik maar niets gevraagd’.

Zeg je gedacht hierover!

