pizza van speltbloem

We hadden natuurlijk ook in de tuin kunnen gaan werken, maar het was zo ongezellig koud buiten. Dan liever nog eens pizza’s gemaakt! De enige bloem waarvan we nog voldoende in huis hadden was echter speltbloem. Ik twijfelde of het recept voor pizzadeeg dat ik normaal volg (uit mijn favoriet ‘Ultimate Italian cookbook’, van Carla Capalbo) wel zou werken met speltbloem. Uiteindelijk heb ik gewoon de hoeveelheden gebruikt die op de zak staan aangegeven voor het bakken van speltbrood. Na het kneden 1,5 h laten rijzen, en dan uitgerold. Vijftien minuten op 250° gebakken, en perfect gelukt!

De lekkerste was een nieuw probeersel: een bodempje tomaten passata, daarop verkruimelde feta, rauwe ham, gemarineerde tomaatjes en basilicum. Ik ben eigenlijk geen feta-fan (er lag nog een pakje, en dat moest op), maar de zoutige feta in combinatie met de zoete tomaatjes was wel echt lekker.

De speltbloem was dus geen enkel probleem, integendeel. De korst was perfect:

pizza

En zo mooi rond (stoef)! Gelukkig ben ik pas beginnen bloggen na de ontdekking van de geperforeerde pizzaplaten. De pizza’s van daarvoor waren ook lekker, daar niet van, maar pizza’s zien er gewoon stukken beter uit als ze rond zijn in plaats van zevenhoekig. Bij deze dus een keukengeheim weggegeven.

Zeg je gedacht hierover!

