sterrenstof en ruimtespinnen

Ik was 13 en logeerde enkele vakantiedagen bij een vriendin. Haar moeder had zaken te regelen in de stad en zette ons af bij de cinema. We zouden naar Jaws gaan kijken als ik het me goed herinner, in elk geval een film die KNT bleek te zijn. De vriendin, die er ouder uitzag, had zonder problemen een kaartje gekocht. Ik, die gedurende mijn wonderjaren minstens een jaar jonger leek dan ik was en dubbel zoveel jonger dan ik wilde zijn, mocht niet binnen. Wat gedaan?! De moeder zou pas twee uur later terugkomen, de gsm was nog niet uitgevonden. We waren voor het eerst alleen in de grote stad. Een beetje bang nog, en zonder de ambitie om op avontuur te gaan. Dat zou niet al te veel later veranderen, en samen met diezelfde vriendin zouden nog zotte toeren uitgehaald worden in de afgemeten tijdspannes tussen brengen en halen, maar dat is een ander verhaal..

Die dag zat er niets anders op dan de film te bekijken die in de andere zaal speelde. We spreken over begin jaren 80, toen cinema’s nog pittoresk ingeklemd zaten tussen andere rijhuizen, met een loket langs de straatkant, en één of twee filmzalen ziggy stardustwaar gewoonlijk één kaskraker en één illustere B-film vertoond werd. De andere film in kwestie was Ziggy Stardust and the Spiders from Mars, dat kon niet anders dan een science fiction film zijn, toch? De eerste tien minuten keken we verveeld naar de voorfilm, een documentaire over een muzikant.  Tot het ons begon te dagen dat dat de film wàs waarvoor we onze belgische franken uitgegeven hadden. We deden van ‘bòring’ naar elkaar en zakten nog verder onderuit in onze stoel. Maar toen herkende ik hier en daar een nummer – Space Oddity onder meer, en ik raakte gefascineerd door het wezen op het podium, dat trachtte te ontsnappen uit een onzichtbare gevangenis. Zoiets had ik nog nooit gezien. De vriendin vond het maar niks, maar ik was verkocht. Bowie-fan ever since.

Vandaag moest een grote mand strijk weggewerkt worden, de ideale gelegenheid om zijn nieuwe album rustig te beluisteren.  Het zal in ieder geval nog veel luistersessies vragen eer deze plaat me even vertrouwd zal zijn als zijn oudere werk, dat inmiddels op mijn mp3 speler zit zoals een oud, maar favoriet paar schoenen in de schoenenkast. Waarschijnlijk zal het zover ook niet komen. In tegenstelling tot de cassettes van vroeger is het nu zo gemakkelijk om naar een volgend nummer te gaan, of een playlist te maken met enkel de écht goeie nummers. Ik neem me hierbij voor het héle album tot vervelens toe te gaan beluisteren. Goed zittende schoenen heb je immers ook nooit genoeg.

2 thoughts on “sterrenstof en ruimtespinnen

  1. Ah, dat wist ik niet meer … ik herinner me flarden van die film en ik herinner me ook dat jij dat geweldig vond, maar niet meer het hoe en waarom. Leuk !

    Like

Zeg je gedacht hierover!

